Książka drukowana trzyma się nieźle, czyli wszystko o rynku wydawniczym w najnowszym raporcie Canon Think Books


Warszawa, 29 października 2018 r.

W 2011 r. „Financial Times” wieszczył śmierć drukowanych przewodników podróżniczych. Tymczasem w 2016 r. sprzedaż książkowych przewodników turystycznych w Wielkiej Brytanii była wyższa o 4,45 proc. w stosunku do 2015 r.  To tylko jeden z dowodów na to, że pogłoski o śmierci drukowanych książek były mocno przesadzone. Jak zatem wygląda dziś rynek druku książek?

Można się tego dowiedzieć z raportu „Think Books” przygotowanego przez Canon.

Bieżąca diagnoza
Mówiąc najkrócej, jak się da – rynek książki ma się dobrze. Globalnie jest on wart 151 mld USD, co czyni go trzy razy większym od branży muzycznej oraz o 15% bardziej dochodowym od przemysłu filmowego .
Tylko europejscy wydawcy w samym 2015 r. odnotowali łączną sprzedaż na poziomie 22,3 mld euro. Zaobserwować można pewien renesans książki drukowanej przy spadku sprzedaży e-booków. Szacuje się, że obecnie udział w rynku książek elektronicznych to zaledwie ok. 6-7 proc.

Wynika to z przesytu nowoczesnymi technologiami, jaki odczuwają konsumenci. Otaczające wkoło ekrany i urządzenia cyfrowe sprawiają, że czytelnicy zatęsknili za fizyczną formą książki. Dlatego 72 proc. badanych deklaruje, że preferuje czytanie drukowanych książek i gazet, a 69 proc. czytelników powróciło do ich „papierowych” wersji .

Trendy niezbyt trendy
Nie oznacza to jednak, że dostawcy usług druku mogą spocząć na laurach. Skończył się bowiem czas wydawania jednego tytułu w wielotysięcznym nakładzie. Dziś rynek się rozdrabnia, rośnie liczba wydawanych tytułów, maleją zaś nakłady. W samym 2015 r. europejski rynek księgarski wzbogacił się o 575 tys. nowych tytułów, podczas gdy w magazynach wciąż były dostępne 22 mln tytułów z poprzednich lat . Co ciekawe, żadna nowość książkowa na świecie – w ostatnich pięciu latach – nie przekroczyła sprzedaży w nakładzie wyższym niż 20 mln egz. (dla porównania – „Kod Leonarda da Vinci” z 2003 r. rozszedł się w liczbie 80 mln egz. ). Co to oznacza?
„Dziś czytelnicy oczekują znacznie bogatszej oferty niż kiedyś, lepiej dostosowanej do ich indywidualnych preferencji, gustów i zainteresowań. Te zaś często określić można wręcz jako niszowe” – mówi Michał Młynarczyk, Product & Applications Business Developer IPS, Canon Polska. „Wydawcy dostrzegają
te zmiany i starają się dostosować swój biznes do nowego porządku. Dlatego też szukają technologii,
które z jednej strony podniosą poziom automatyzacji procesów druku, produkcji i dystrybucji książek
z naciskiem na minimalizowanie stanów magazynowych, z drugiej zaś – pozwolą im rozwinąć model druku na żądanie, czyli natychmiastowego dodruku żądanej pozycji”.

Cyfrowo drukowana książka tradycyjna
Technologia cyfrowego druku książek coraz śmielej wkracza dziś do europejskich wydawnictw i drukarni dziełowych. Już dziś książki produkowane w tej technologii stanowią ok. 10 proc. całego rynku, a prognozy wskazują, że odsetek ten będzie rosnąć. Jak pokazują badania, skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) w druku monochromatycznym i kolorowym ma wynieść około 15% w ujęciu rok do roku,
by osiągnąć poziom 100 mld stron . O wzroście tym decydują niewątpliwe zalety tej technologii.
Po pierwsze pozwala ona na znaczne obniżenie zapasów magazynowych, które zawsze były blokadą kapitału – tak niezbędnego w każdej firmie, niezależnie, czy jest to drukarnia, czy wydawnictwo. W dalszej perspektywie technologia ta pozwala obniżyć liczbę zwrotów od sprzedawców oraz lepiej kontrolować koszty działalności firmy.

Wyłaniający się z tych informacji obraz rynku jest optymistyczny i pokazuje, że książka w tradycyjnej, drukowanej postaci „jeszcze nie zginęła”, podobnie jak telewizja nie uśmierciła radia – zmuszając jedynie nadawców do przedefiniowania filozofii swojej działalności. Obraz ten jednak nie pozostawia wątpliwości, że przed dostawcami usług druku wiele wyzwań.

Jak ten rynek prezentuje się w szczegółach i jak sprostać jego wymaganiom? Gdzie szukać swojej niszy
i pomysłu na dalszy rozwój? Na te oraz wiele innych pytań odpowiedź można znaleźć w specjalnym raporcie Canon „Think Books” w całości poświęconym rynkowi wydawniczemu.

Pełna treść raportu dostępna jest na stronie https://bit.ly/2AyG7tA.

Zapraszamy do lektury!

 
pl en

Losowo wybrany członek Polskiej Izby Druku

spotkanie

banerek 187x57px

-all4pack- baseline date uk

reklama
formularz-zamawiania

Warto przeczytać

Żegnaj Gutenberg


do-pobrania

 


Partnerzy medialni
Po
lskiej Izby Druku:
logom drukarnie
logo drukinfopl
logom opakowanie
logom poligrafika
logom pinp
logom pp
logom printpublishing
logom swiatdruku
logom swiat-poligrafii
digital-business
opakowania-i-etykierty
logom vidart ok
logo wydawca

archiwum

Polska Izba Druku

jest członkiem

Krajowej
Izby Gospodarczej

KIG

separator-white

separator-white

AKTUALNIE

Naszą witrynę przegląda teraz 67 gości 

Statystyka

Odsłon : 8861952